Zuid-Afrika Informatie Zoeken

Zuid-Afrika : slimme dieven stelen de sim-kaarten uit de slimme verkeerslichten van Johannesburg

Zuid-Afrika heeft verkeerslichten ('robots') op zonne-energieZuid-Afrika heeft geen al te beste naam wat criminaliteit betreft, zeker niet nadat Jackie Selebi, de vorige politiechef én voormalige Interpol-baas veroordeeld werd wegens corruptie. De nieuwe nationale politiecommmissaris Bheki Cele is er nog niet in geslaagd om het imago van Zuid-Afrika te veranderen. Integendeel zelfs: Cele heeft volgens de Zuid-Afrikaanse krant Mail & Guardian in augustus 2010 een "dodgy deal" gesloten toen hij zonder openbare aanbesteding een nieuw huurcontract afsloot voor het hoofdkantoor van de Zuid-Afrikaanse politie in Pretoria. Waarde van dat huurcontract: 52 miljoen Euro op tien jaar. Het verhaal waar dezelfde krant Mail & Guardian vandaag mee uitpakt is typisch voor een land waar een politieke partij de volstrekte meerderheid heeft én die gebruikt om op elke dienst topkaders te benoemen op basis van hun partijkaart i.p.v. competenties.

"Johannesburg Roads Agency" is de externe stadsdienst van Johannesburg die de infrastructuur van het wegennet beheert. Ook alle verkeerslichten van Johannesburg vallen onder de bevoegdheid van het Johannesburg Road Agency (JRA). In 2009 heeft het JRA 600 verkeerslichten van de stad hi-tech uitgerust: met een modem, sim-kaart en gps. De bedoeling daarvan is nobel: telkens er ergens in Johannesburg een verkeerslicht defect is stuurt die paal automatisch een bericht naar de centrale dispatch. Automobilisten moeten dus niet langer gefrustreerd wachten tot er toevallig een politieagent passeert en de niet-werkende verkeerslichten opmerkt en signaleert aan het JRA. De melding en herstelling van een defect verkeerslicht gebeurt dus in Johannesburg het snelst van heel de wereld.

Helaas ... het verhaal is te mooi om waar te zijn - zeker voor Zuid-Afrika. Nog slimmere mensen dan de slimme mensen van het Johannesburg Road Agency hebben ontdekt dat de sim-kaarten van de hi-tech verkeerslichten ook werken in gewone mobieltjes (gsm's dus). Tot vandaag zijn er al 400 van de 600 hoogtechnologische verkeerslichten van Johannesburg gekraakt en ontdaan van hun sim-kaarten. Thulani Makhubela, woordvoerder van het Johannesburg Road Agency, zegt dat de diefstallen systematisch en gecoördineerd gebeuren en de dieven hun target goed uitkiezen: "they clearly have information", aldus Makhubela, want sommige verkeerslichten worden direct nog eens gekraakt nadat ze net terug hersteld zijn. Bij 150 van de 400 "gekraakte" verkeerslichten moest heel de software na het bezoek van de booswichten vervangen worden: kostprijs 22.000 Zuid-Afrikaanse Rand per stuk (2.475 Euro). Thulani Makhubela (JRA) denkt dat de dieven zijn organisatie écht viseren: "it's like someone has a vendetta against the JRA". N.v.d.r.: wij denken eerder aan een bende die de sim-kaarten steelt om te verkopen aan mensen die er goedkoop mee willen surfen op het internet: mobiel internetten is namelijk een hype in Zuid-Afrika. Het prijskaartje om heel het systeem te beveiligen bedraagt 8,8 miljoen Rand (990.000 Euro), maar volgens de Zuid-Afrikaanse krant Mail & Guardian blijven ze bij het JRA niet bij de pakken zitten en ‘brainstormen' ze. M&G: "Makhubela said the JRA was brainstorming with its suppliers about how to make the traffic lights more secure". Bij elke ‘kraak' dient het Johannesburg Road Agency klacht in wegens diefstal en vandalisme bij het dichtst bijzijnde politiekantoor, aldus nog JRA-woordvoerder Makhubela.

  • Zuid-Afrika : net voor een verkeerslicht op groen springt, is het gedurende één seconde rood en oranje tegelijkVerkeerslichten in Zuid-Afrika zijn iets anders dan bij ons. Ze staan bv. meestal aan de overkant van een kruispunt: zeker voor automobilisten die al eerste voor een rood licht staan is dit gemakkelijker om te zien wanneer ze terug op groen springen. En net voor een rood licht op groen springt is het gedurende één seconde rood en oranje tegelijk: dat geeft automobilisten de tijd om te ontkoppelen en in eerste versnelling te schakelen, en te vertrekken zodra het écht groen is.
  • Overigens: zowel de Engelstalige als de Afrikaanstalige Zuid-Afrikanen hebben het niet over resp. ‘traffic lights' of ‘verkeersligte', maar over ‘robots'. Als je dus een bord ziet met "robot ahead / robot vorentoe" betekent dit "je nadert een verkeerslicht".

infozuidafrika.be - infozuidafrika.nl - 4 januari 2011

in Zuid-Afrika betekent 'robot ahead - robot vorentoe': je nadert een verkeerslicht'
In Zuid-Afrika betekent "robot ahead" (Engels) / "robot vorentoe" (Afrikaans): "je nadert een verkeerslicht".