Zuid-Afrika Informatie Zoeken

Zuid-Afrika : 13 doden bij dubbele vliegtuigcrash met twee oldtimer vliegtuigen Piaggio P166S Albatross

Tzaneen, Zuid-Afrika - de twee Piaggio P166S Albatross vliegtuigen in formatie, één dag voor hun fatale crash in Tzaneen (foto Guy Leitch - SA Flyer Magazine)Bij de crash van twee oldtimer vliegtuigen in de noordelijke provincie Limpopo zijn 13 doden gevallen.

Klik hier voor een update van 20 aug 2011.

Het vliegtuigongeluk is zondagmiddag gebeurd, maar reddingswerkers konden pas dinsdagochtend de plaats van de crash bereiken. Ze vonden de wrakken op 15 km van Tzaneen. Voor de dertien inzittenden kwam alle hulp te laat want volgens Phindiwe Gwebu, woordvoerder van het Zuid-Afrikaans bestuur der luchtvaart, waren ze op slag dood. Gwebu zei dat de twee wrakken op 150 meter van elkaar gevonden waren op de Mamotswiri Piek (1.570m), één van de vele heuvelflanken van de Lekgalameetse bergketen in de Limpopo regio, helemaal in het noorden van Zuid-Afrika. Nu de wrakken gevonden zijn en de lichamen geborgen zijn neemt de South African Civil Aviation Authority het onderzoek over. Sedert zondagnamiddag waren de politie, het leger en meerdere reddingsbrigades op zoek naar de vliegtuigen, in de hoop overlevenden te vinden. Maar laaghangende bewolking, mist en regen maakten het zowel op zondag als op maandag onmogelijk voor reddingsvliegtuigen of helicopters om op te stijgen. Bovendien is het rond deze tijd van het jaar al vanaf 17u30 donker in het noorden van Zuid-Afrika zodat ook zoektochten overland beperkt waren. De politie heeft inmiddels ook de namen van de slachtoffers bekendgemaakt:

  • in het eerste vliegtuig, met registratie ZS-MMI, zaten piloot Brian Gruar en passagiers Marrion Anderson, Elexandra Doak, Maddison Doak, Tess Spence, Louise Warden en Kevin Woolacott.
  • in het tweede vliegtuig, met registratie ZS-NJX, zaten piloot Peter Gildenhuis en passagiers Peter van Oldenburg, Stuart van Oldenburg, Marietjie de Witt, Frans Dely en Linda Pierce.

ZS-MMI : één van de twee gecrashte vliegtuigen (foto SA-transport.co.za)De twee vliegtuigen waren zondagmiddag om 10u20 vertrokken vanop de luchthaven Tarentaal nabij Tzaneen, in de noordelijke provincie Limpopo en ze zouden naar Rand International Airport (nabij Johannesburg) vliegen. In Tzaneen hadden ze zaterdag deelgenomen aan een oldtimer fly in - een vliegshow voor oude vliegtuigen. De twee gecrashte vliegtuigen zijn oldtimers Piaggio P.166 S "Albatross". De typevermelding "Albatross" was de variante van de Piaggio P166 voor de Zuid-Afrikaanse luchtmacht. De eerste Albatross-versie werd in 1969 gemaakt; tussen 1969 en 1993 had de South African Air Force in totaal 20 Albat's in gebruik. Die 20 toestellen werden alle door Piaggio in Italië gemaakt, en dan naar de Ysterplaat luchtmachtbasis nabij Kaapstad verscheept waar de vleugels gemonteerd werden. De Albatrossen werden door de South African Air Force / Suid-Afrikaanse Lugmag gebruikt als observatievliegtuig en reddingsvliegtuig, voornamelijk langs de kustlijn. Het zijn zgn. rear-pushers, met de propeller aan de achterkant van de motor. Tesamen met de hoog opstaande vleugels zorgde die constructie voor een optimaal zicht voor zowel de piloot als de bemanning. Na hun actieve leven als militair vliegtuig werden de vliegtuigen verkocht aan Zuid-Afrikaanse luchtvaartamateurs en vliegclubs. De twee gecrashte vliegtuigen waren dus oud, maar ze werden perfect onderhouden en ze hadden uiteraard een luchtwaardigheidsattest.

Guy Leitch, hoofdredacteur van het Zuid-Afrikaans luchtvaarttijdschrift SA Flyer Magazine was zelf op de luchtvaartmeeting in Tzaneen en hij zag de twee vliegtuigen normaal opstijgen in noordoostelijke richting. "Dat moest hen toelaten om hoogte winnen om over de Lekgalameetse bergen te geraken", aldus Guy Leitch. Tarentaal, de luchthaven van Tzaneen, ligt op zo'n 600m hoogte terwijl ze over een bergflank met toppen tot 2.000m moesten geraken. De oorzaak van de dubbele crash is nog onbekend, maar is wellicht een combinatie van een paar factoren. Op het Zuid-Afrikaans luchtvaartforum AvCom.co.za lijken de meeste collega-piloten akkoord te gaan met een CFIT - een controlled flight into terrain: de luchtvaart-definitie wanneer een piloot in beheer lijkt te zijn van zijn vliegtuig, maar door een externe reden (bv. bewolking) verrast wordt door de hoogte. CFIT is uiteraard geen oorzaak, en dat zou een beoordelingsfout van de piloten kunnen zijn. Zaterdag was het stralend weer tijdens de luchtshow in Tzaneen, maar de weersvoorspellingen voor zondag op het traject tussen Tzaneen en Rand/Johannesburg waren slecht. Wilden de piloten VFR vliegen - Visual Flight Rules, op zicht dus, en heeft plotse bewolking hen verrast? Of hadden ze sowieso vooraf moeten kiezen voor IFR - Instrument Flight Rules, dus vliegen op instrumenten? Een botsing in de lucht - een mid-air collision - lijkt volgens het eerste onderzoek uitgesloten te worden als mogelijke oorzaak. De piloten waren bovendien beiden ervaren formatiepiloten die met passagiers aan boord zeker geen stunts zouden uithalen. Het is dus aan het betrouwbare Zuid-Afrikaans bestuur der luchtvaart - het South African Civil Aviation Authority - om te onderzoeken wat er precies verkeerd gegaan is.

Meer informatie over luchtvaart in Zuid-Afrika :

de vermoedelijke vluchtroute vanuit Tzaneen (bron : AvCom.co.za)
ZS-MMI en ZS-NJX in formatie tijdens de luchtshow in Tarentaal, Tzaneen, op zaterdag 14 augustus 2011. Eén dag later, op de terugvlucht naar Rand - Johannesburg - crashten beide toestellen tegen een bergflank (foto Guy Leitch - SA Flyer Magazine)

 

een Albatross op de luchthaven van Stellenbosch, Zuid-Afrika (foto SA-transport.co.za)
1976 : een Albatross langs Kaap de Goede Hoop. In totaal had de Zuid-Afrikaanse luchtmacht tussen 1963 en 1993 20 Piaggio P166S Albatross patrouillevliegtuigen in gebruik (foto SA-transport.co.za)

(bron : infozuidafrika be/nl - 16/08/2011)